Koska saan miljoonani? :)
Hymiöstä päätellen arvaatkin jo, että e-kirjojen myynti on Suomessa yhä todella pientä. Mutta oikeasti se on todella paljon pienempää. Isompiin rahoihin on toki mahdollisuuksia englanninkielisillä markkinoilla, jonne voimme myöskin auttaa.
E-painoksen myyntitilitykset tehdään nykyään kerran vuodessa helmi-maaliskuussa, jos tekijän myyntisaldo ylittää 20-30 euroa. Alittuvat saldot säilyvät seuraaville tilitysjaksoille.
Mikäli myynti sattuisi olemaan jopa satasia vuodessa, tilityksiä voidaan tehdä useammin.
Mitä vaatimuksia teillä on kirjani osalta?
Tärkeintä on, että tekstisi on lukukelpoista. Tämä on ainoa asia, josta E-painos ei jousta: lukevat ihmiset eivät tahdo/siedä lukea sellaista tekstiä, jossa on repiviä, jatkuvia kielivirheitä. Niiden sijaan pieniä, sattuuhan-sitä-kun-kiireessä-naputtelee mokia kestämme, jos niitä ei ole salaisen algoritmimme* (*= vitsi) vaatimuksia (= yksi per sivu) enempää.
Kannattaa luettaa tekstisi perusvirheiden osalta lukutaitoisilla ystävilläsi. Jos virheitä varsinkin rakenteissa on paljon, saat myös meidän alihankkijoiltamme maksullista apua.
Kirjasi sisällön suhteen emme ole nirsoja. Meidän tehtävämme ei ole arvottaa teoksia, sen tekevät lukijat. Mielestämme ”huonoja” kirjoja ei ole, vaan erilaisia.
On syytä kuitenkin huomioida, että e-kirjakaupoilla voi olla omia rajoituksiaan. Joissain kaupoissa esim. runsaasta seksistä on kerrottava, jotta ne voivat sijoittaa ne K-18-kategoriaan.
Selittäkää yksinkertaisesti, miten rahat jaetaan
Otetaan esimerkiksi 9,90 euroa e-kirjakaupassa maksava teos.
Hintaan sisältyy pakollinen 10 prosentin arvonlisävero, 90 senttiä. Jäljelle jää 9,00 euroa.
E-kirjakauppojen yleisin osuus myyntihinnasta eli myyntikate on 30 prosenttia, noin 2,70 euroa. Jäljelle jää 6,30 euroa. (Päivitys 12.5.2021: kotimaisten kauppojen katteet ovat nousseet, eli sinulle ja E-painokselle jää pienempi siivu kuin ennen.)
Tämä veroton nettomyyntihinta jaetaan siten, että sinä saat 75 prosenttia, eli 4,725 euroa. E-painoksen osuus on 25 prosenttia, eli 1,575 euroa.
Toinen tapa laskea on, että jokaisesta ostajan maksamasta eurosta valtio ottaa 9 senttiä, e-kirjakauppa 27 senttiä, E-painos 16 senttiä ja sinä saat 48 senttiä.
Tässä sama vielä kuvana, prosentit pyöristettynä:
Millä hinnalla e-kirjaani myydään?
Yksi tärkeä periaate E-painoksella on, että jokainen tekijä saa itse päättää, mikä hänen kirjansa myyntihinta on. (Neuvomme toki tarvittaessa.) Käytämme ylläolevaa rahanjakokaavaa päästäksemme toivottuun hintatasoon. Tosiasiassa e-kirjakaupoilla on täysi oikeus päättää itse omasta myyntikatteestaan ja kilpailla muiden kauppojen kanssa. Tärkeintä sinun kannaltasi on, että saat jokaisesta myydystä kappaleesta 75 prosenttia nettomyyntihinnasta.
Tuleeko minulle muita kuluja?
Veloitamme kirjailijalta jakelun avauksesta 25 euroa + alv per haluamasi e-kirjakauppa, yrityksiltä 50 euroa + alv. Samoin kaikki muu välittämämme alihankintatyö laskutetaan.
Paljonko epubiksi tuottaminen maksaa?
Kokemustemme mukaan 100–500 euroa + alv, ellei kyse ole painetusta kirjasta joka pitää myös skannata ja toimittaa. Yksinkertaisinta eli edullisinta on muuntaa digitaalinen tekstitiedosto epubiksi. Kuvat ja taulukot lisäävät hintaa, sillä ne teettävät käsityötä.
Voit toki teettää epub-tuottamisen muuallakin – tehdä jopa itse – ja käyttää E-painosta vain jakeluun. Tällöin on tärkeää testata epub erilaisten validaattoriohjelmien kanssa, sillä e-kirjakaupat eivät ota standardeja täyttämättömiä teoksia myyntiin.
Onko tässä riskejä?
Piratismin osalta osassa e-kirjakauppoja saa halutessasi teoksellesi DRM-suojauksen. Elisa Kirja käyttää keveämpää vesileimaa. Teoksen voi jättää myös suojaamatta, jolloin ostaja voi jakaa sitä kavereilleen tai pahimmassa tapauksessa laittaa ”ilmaisjakeluun” johonkin piraattipalveluun. Tosiasiassa isompi haaste e-kirjoissa on löydettävyys ja saavutettavuus. Monen ostajan mielestä DRM on myös hankala käyttää.
Suomen E-painos Oy on velaton yritys ja pysyy sellaisena, joten myyntitulosi ovat turvassa. Tämä ei ole taustavoimille bisnes, vaan väline olla mukana kirja-alan muutoksessa. Sisältyy tähän idealismiakin.
Entä teosten markkinointi?
Jokainen e-kirjakauppa on omanlaisensa markkinointikoneisto. E-painos tekee ajoittain yhteistyötä niiden kanssa, suomalainen Elisa Kirja paikallisena tienraivaajana on tässä aktiivisin. Kokemukset maailmalla osoittavat, että kirjailijan oma aktiivisuus viestinnässä ja muussa markkinoinnissa on eniten hyödyllistä.
Mitä e-kirjakauppoja jakeluunne kuuluu?
Peruspakettiin suositamme ensisijaisesti Elisa Kirjaa. Apple-käyttäjien iTunes ja Google Play Kirjat ovat kohtuullisen isoja myös. Ellibs on siitä merkittävä, että heillä on myös kirjastojakelu (Ellibsin myyntikate on 35 prosenttia). Lisäksi saatavilla on kansainvälinen Kobo.
Entä Amazon-jätti?
Amazon ja varsinkin sen e-lukulaite Kindle e-kirjakauppoineen on se peluri, joka on vaikuttanut eniten e-kirjalukemisen menestymiseen englanninkielisissä maissa. Jakelu sinne onnistuu kauttamme myös, mutta ennen suomenkielisen kaupan mahdollista avaamista se nappaa itselleen peräti 65 prosentin siivun suomenkielisten e-kirjojen myyntitulosta. Siksi emme suosittele sitä valikoimaan vielä, ellei teostasi ole kirjoitettu jollain suurella kielellä.